Palcem po mapie #1 + Dokształt 2013 #2 – Puercoespín Fantasma „Revista Onírica” (2013)

Puercoespn+Fantasma++1

„Palcem po mapie” to nowy cykl na Geometry Of Sound, w którym będę prezentować artystów z pozornie egzotycznych lub nieoczywistych regionów świata, ale których twórczość zasługuje na najwyższe uznanie.
Przy okazji to druga część „Dokształtu”

Przystanek pierwszy – Chile.

Jeszcze tak ze trzy, cztery miesiące temu w życiu bym nie pomyślał, że najlepsza „mała” płyta 2013 roku będzie stworzona przez Chilijczyków. Kompletnie też nie spodziewałbym się, że albumik, który nie trwa nawet dwudziestu minut i składa się na dobrą sprawę tylko z dwóch utworów, zrobi na mnie aż tak wielkie wrażenie. Jednak po kilkunastokrotnym (co najmniej) przesłuchaniu „Revista Onírica” śmiało mogę stwierdzić, że jest to także najpiękniejszych dwadzieścia minut ubiegłego roku.

Na „Revista Onírica” składają się cztery kompozycje, jednak ani krótkiemu interludium, ani przerywnikowi w postaci nieco ponad minutowego „El Sueño de Pablo” nie będziemy poświęcać wiele czasu i miejsca i skupimy się na dwóch dłuższych utworach – „Entrar” i „Caen Arriba”. Zeszłoroczna EP to debiut Puercoespín Fantasma, projektu założonego przez Andrésa Martíneza, wcześniej członka kompletnie nic mi nie mówiącej grupy Zoológica. Muzyka Puercoespín Fantasma to ujmujące połączenie post-rocka, folku i ambientu podparte charakterystycznym głosem Martíneza. Na tle innych zespołów poruszających się w podobnej stylistyce, twórców „Revista Onírica” wyróżnia ulotny, niezwykle delikatny i oniryczny klimat oraz subtelne, acz nadające wyjątkowego charakteru naleciałości muzyki ludowej z Ameryki Południowej. Chilijczycy dodatkowo obdarzeni są niezwykle rzadkim darem do pisania pięknych i smutnych melodii. A te znajdziemy zarówno w krótszym „Caen Arriba”, jak i rozbudowanym, ponad dziesięciominutowym „Entrar”. W uszy rzuca się także rozsądne korzystanie z nieco rozszerzonego instrumentarium – pobrzmiewają tutaj gitary akustyczne, mnóstwo perkusjonaliów i instrumenty smyczkowe, co nadaje jeszcze bardziej delikatnej aury. Warto przy tym zaznaczyć, że muzycy Puercoespín Fantasma wiedzą także, że gitary elektryczne powinno się podpinać do wzmacniaczy – świadczy o tym bardzo fajna ściana dźwięku w drugiej połowie „Entrar”.

W Polsce zdobycie „Revista Onírica” na jakimkolwiek nośniku fizycznym graniczy z cudem, dlatego jedyną sensowną drogą zapoznania się z twórczością Puercoespín Fantasma jest ich profil na Bandcamp (tam można za niewielką opłatą ściągnąć album, jest także darmowy odsłuch całości) lub YouTube, gdzie znajdują się kompozycje pochodzące z debiutu Chilijczyków. Zdecydowanie jest to jedno z moich najważniejszych odkryć 2013 roku, które, mimo że trwa tak krótko, kompletnie mną zawładnęło. Teraz pozostaje już tylko obserwować karierę grupy, wyczekiwać długograja i szerzyć smutną nowinę, bo wierzę, że te piosenki mają moc trafiania nie tylko do mojego serca.

Zdecydowanie trzeba znać.

Emef


Puercoespín-Fantasma-Revista-Onírica1


1. Introduccíon [01:39]
2. Entrar [10:22]
3. El Sueño de Pablo [01:13]
4. Caen Arriba [05:29]


Skład: Felipe Aros – skrzypce; Andrés Martínez – gitara, banjo, wokal; Javier Monckeberg – bębny i perkusjonalia; Camillo Recabal – teclado, coros


Data wydania: 12 kwietnia 2013


Reklamy
Ten wpis został opublikowany w kategorii Palcem po mapie i oznaczony tagami , , , , , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

2 odpowiedzi na „Palcem po mapie #1 + Dokształt 2013 #2 – Puercoespín Fantasma „Revista Onírica” (2013)

  1. Koniec ‚nowego cyklu’? ;]

  2. emeffo pisze:

    Wiem, że od ostatniego (i jak się okazało – pierwszego) odcinka minął prawie rok. Nie mogę jednak powiedzieć, żebym narzekał na nadmiar wolnego czasu, w każdym razie kolejny post z tego tematu cały czas chodzi mi po głowie. Być może coś się niedługo ukaże ; )

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s